Mojo Nixon skrev:Med risk för PK-varning...
Jag kan hålla med om att det är en extrem mediabevakning och något som närmast kan liknas vid en reklamtsunami angående Haiti-katastrofen. Det är svårt att undgå och påverkas av det tryck från medier som ställs på alla att påverka, skänka pengar och stöd. Likaså tycker jag att det är bisarrt att cheferna på en organisation som har som uppgift att skänka pengar till fattiga har löjligt stora löner, det är rätt uppseendeväckande.
Där är vi på samma plan.
Mojo Nixon skrev:Dock tycker jag inte att det är ett vettigt argument till att inte skänka någon form av pengar/stöd. Kolla upp en organisation som ni "vet" är mer seriösa och där pengar går fram, hör av er till någon volontär som ska ner.
Inte heller samtycker jag om argumentet att vi i Sverige har så mycket mer problem som vi borde fokusera på istället för att skänka pengar. Finns en lång tråd på Flashback om detta och jag har svårt att förstå de som inte ger någon form av hjälp pga att "vi har det inte så bra här vi heller!" eller "de är ju faktiskt negrer."

Kom igen...
Jag förstår precis hur du tänker också, men där har jag svårt att hålla med.
Då är dock jag en ganska känslokall människa, om detta hade hänt i Danmark hade det inte brytt mig ryggen heller.
Nej, jag har också läst den tråden på Flashback, vissa ser säkert faktumet att det handlar om negrer som ett hinder, men det tycker inte jag har med saken att göra överhuvudtaget. Det är nog främst det att alla ska vara så jävla duktiga att det är sliskigt. "Skänk 1 timme till Haiti". Blä.
Nja, varför inte styra upp Sveriges totalkraschade invandringspolitik, som uppenbarligen inte fungerar ett jävla dugg, för de pengarna? Nu förstår ju även jag att gemene man inte skulle vilja skänka pengar till det, men som jag förstod det hade staten skänkt någonstans runt 200 miljoner kronor, pengar som vi har betalat in i skatt när vi arbetat. Det finns saker som går att förbättra i Sverige också, bara för att vi kan hjälpa, behöver det inte betyda att vi SKA göra det. Är vi rädda för att alla stora länder ska bli arga på oss när vi inte hjälper till?
Mojo Nixon skrev:Jag tycker att det är en rätt snål, trångsynt och vidrig syn på både hur vi har det här men framför allt på hur man värderar andra människors liv. Ja, de bor jävligt långt härifrån och ni har inget emotionellt band till dessa människor, men de är fortfarande människor, födda på fel plats. Ja, de hade det ganska jävligt redan innan och tidigare regeringar har ju inte direkt jobbat på att försöka förbättra landet, men det är ju just regeringarna. De som behöver hjälp just nu är ju vanligt folk, drabbade. Tänk efter en gång till och tänk hur mycket pengar som vi lägger på rätt onödiga prylar. En kebab mindre kan göra rätt mycket för någon annan.
Jo, det är det alldeles säkert. Med risk för att låta väck i huvudet: I mina ögon är tyvärr inte ett människoliv värt skrot. Vi är för många, vi överanvänder jordens resurser, vi utrotar djur och förstör naturen till vår egen favör.
Med risk för att låta ännu mer väck i huvudet: Fler får gärna dö. Gärna miljarder. Vad jag kan se är det den enda lösningen för att jorden ska kunna klara vår belastning i framtiden. Om jag minns rätt, så har jordens befolkning ökat med 5 miljarder på 100 år(kan försöka hitta källa på det, om det känns behövligt), om det fortsätter i den här takten kan det fan inte finnas något annat än undergång.
Jovisst, onödiga prylar hit och dit. Men det är fortfarande pengar jag har jobbat ihop själv. Eftersom staten redan skickat ner pengar dit, kan mitt knappt existerande samvete lugnas med att jag redan betalat i och med det.
Tyvärr har jag inget större intresse i utrikespolitik, och kan därav inte bemöta dina argument där.
På något sätt önskar jag att jag brydde mig mer, men det gör jag inte.