-->

Jordbävningen i Haiti

Diskussion om medier och journalistik.
Användarvisningsbild
Xerxes
Moderator

Jordbävningen i Haiti

Inläggav Xerxes tor 28 jan 2010, 19:50

Har ni också tröttnat på den extrema mediabevakningen och äckliga tiggeriet som pågår till förmån för Haiti?

Blir så jävla less, de har verkligen kört med varenda trick i boken, bilder på svultna barn, bilder på döda barn, bilder på likhögar, bilder på förstörda hus, direktrapportering om hur synd det är om dem.
Inte fan bryr jag mig, är det inte bättre att vi ser över våran egen gård innan vi börjar slänga iväg massa pengar vi ändå aldrig kommer se om de kommer fram?
Kan nästan ge mig fan på att 80% av pengarna vi skänker går till löner, maffiga chefslöner+bonusar och MER reklam.

Nej, ge pengarna till en uteliggare i Sverige istället, eller köp dig en flaska sprit och njut.

Vad tycker ni om detta?
Håller ni med mig, eller agerar ni, precis som större delen av Sverige, världssamvete ni också?

Användarvisningsbild
Xcid

Re: Jordbävningen i Haiti

Inläggav Xcid tor 28 jan 2010, 20:17

Jag drar alltid öronen åt mig när sånt här dyker upp. "Var en god medmänniska nu", yeah right, Röda korsets Chefer kan ju skänka halva sin lön instället. Det skulle generera en hel del pengar, som dessutom kom fram dit det skulle.
Hatar RK's Spotify reklam, fucking guilt-train
My open mind is shut, and firmly locked
(IQ - Born Brilliant)

Användarvisningsbild
Xerxes
Moderator

Inläggav Xerxes tor 28 jan 2010, 22:37

Xcid skrev:Jag drar alltid öronen åt mig när sånt här dyker upp. "Var en god medmänniska nu", yeah right, Röda korsets Chefer kan ju skänka halva sin lön instället. Det skulle generera en hel del pengar, som dessutom kom fram dit det skulle.
Hatar RK's Spotify reklam, fucking guilt-train

Precis. "Alla gör det, om inte du gör det är du känslokall och dum i huvudet".
Tycker det rimmar jävligt dåligt att chefen för en hjälporganisation ska ha hög lön..

Användarvisningsbild
Mojo Nixon

Inläggav Mojo Nixon tor 28 jan 2010, 23:32

Med risk för PK-varning...

Jag kan hålla med om att det är en extrem mediabevakning och något som närmast kan liknas vid en reklamtsunami angående Haiti-katastrofen. Det är svårt att undgå och påverkas av det tryck från medier som ställs på alla att påverka, skänka pengar och stöd. Likaså tycker jag att det är bisarrt att cheferna på en organisation som har som uppgift att skänka pengar till fattiga har löjligt stora löner, det är rätt uppseendeväckande.

Dock tycker jag inte att det är ett vettigt argument till att inte skänka någon form av pengar/stöd. Kolla upp en organisation som ni "vet" är mer seriösa och där pengar går fram, hör av er till någon volontär som ska ner.
Inte heller samtycker jag om argumentet att vi i Sverige har så mycket mer problem som vi borde fokusera på istället för att skänka pengar. Finns en lång tråd på Flashback om detta och jag har svårt att förstå de som inte ger någon form av hjälp pga att "vi har det inte så bra här vi heller!" eller "de är ju faktiskt negrer." :) Kom igen...

Jag tycker att det är en rätt snål, trångsynt och vidrig syn på både hur vi har det här men framför allt på hur man värderar andra människors liv. Ja, de bor jävligt långt härifrån och ni har inget emotionellt band till dessa människor, men de är fortfarande människor, födda på fel plats. Ja, de hade det ganska jävligt redan innan och tidigare regeringar har ju inte direkt jobbat på att försöka förbättra landet, men det är ju just regeringarna. De som behöver hjälp just nu är ju vanligt folk, drabbade. Tänk efter en gång till och tänk hur mycket pengar som vi lägger på rätt onödiga prylar. En kebab mindre kan göra rätt mycket för någon annan.

Jag skänker pengar till Läkare utan gränser som jag fått för mig vara en av de mest tillförlitliga organisationerna för tillfället.
Ironin är död.

Användarvisningsbild
Xerxes
Moderator

Inläggav Xerxes tor 28 jan 2010, 23:51

Mojo Nixon skrev:Med risk för PK-varning...

Jag kan hålla med om att det är en extrem mediabevakning och något som närmast kan liknas vid en reklamtsunami angående Haiti-katastrofen. Det är svårt att undgå och påverkas av det tryck från medier som ställs på alla att påverka, skänka pengar och stöd. Likaså tycker jag att det är bisarrt att cheferna på en organisation som har som uppgift att skänka pengar till fattiga har löjligt stora löner, det är rätt uppseendeväckande.

Där är vi på samma plan.

Mojo Nixon skrev:Dock tycker jag inte att det är ett vettigt argument till att inte skänka någon form av pengar/stöd. Kolla upp en organisation som ni "vet" är mer seriösa och där pengar går fram, hör av er till någon volontär som ska ner.
Inte heller samtycker jag om argumentet att vi i Sverige har så mycket mer problem som vi borde fokusera på istället för att skänka pengar. Finns en lång tråd på Flashback om detta och jag har svårt att förstå de som inte ger någon form av hjälp pga att "vi har det inte så bra här vi heller!" eller "de är ju faktiskt negrer." :) Kom igen...

Jag förstår precis hur du tänker också, men där har jag svårt att hålla med.
Då är dock jag en ganska känslokall människa, om detta hade hänt i Danmark hade det inte brytt mig ryggen heller.
Nej, jag har också läst den tråden på Flashback, vissa ser säkert faktumet att det handlar om negrer som ett hinder, men det tycker inte jag har med saken att göra överhuvudtaget. Det är nog främst det att alla ska vara så jävla duktiga att det är sliskigt. "Skänk 1 timme till Haiti". Blä.

Nja, varför inte styra upp Sveriges totalkraschade invandringspolitik, som uppenbarligen inte fungerar ett jävla dugg, för de pengarna? Nu förstår ju även jag att gemene man inte skulle vilja skänka pengar till det, men som jag förstod det hade staten skänkt någonstans runt 200 miljoner kronor, pengar som vi har betalat in i skatt när vi arbetat. Det finns saker som går att förbättra i Sverige också, bara för att vi kan hjälpa, behöver det inte betyda att vi SKA göra det. Är vi rädda för att alla stora länder ska bli arga på oss när vi inte hjälper till?

Mojo Nixon skrev:Jag tycker att det är en rätt snål, trångsynt och vidrig syn på både hur vi har det här men framför allt på hur man värderar andra människors liv. Ja, de bor jävligt långt härifrån och ni har inget emotionellt band till dessa människor, men de är fortfarande människor, födda på fel plats. Ja, de hade det ganska jävligt redan innan och tidigare regeringar har ju inte direkt jobbat på att försöka förbättra landet, men det är ju just regeringarna. De som behöver hjälp just nu är ju vanligt folk, drabbade. Tänk efter en gång till och tänk hur mycket pengar som vi lägger på rätt onödiga prylar. En kebab mindre kan göra rätt mycket för någon annan.

Jo, det är det alldeles säkert. Med risk för att låta väck i huvudet: I mina ögon är tyvärr inte ett människoliv värt skrot. Vi är för många, vi överanvänder jordens resurser, vi utrotar djur och förstör naturen till vår egen favör.

Med risk för att låta ännu mer väck i huvudet: Fler får gärna dö. Gärna miljarder. Vad jag kan se är det den enda lösningen för att jorden ska kunna klara vår belastning i framtiden. Om jag minns rätt, så har jordens befolkning ökat med 5 miljarder på 100 år(kan försöka hitta källa på det, om det känns behövligt), om det fortsätter i den här takten kan det fan inte finnas något annat än undergång.

Jovisst, onödiga prylar hit och dit. Men det är fortfarande pengar jag har jobbat ihop själv. Eftersom staten redan skickat ner pengar dit, kan mitt knappt existerande samvete lugnas med att jag redan betalat i och med det.

Tyvärr har jag inget större intresse i utrikespolitik, och kan därav inte bemöta dina argument där.

På något sätt önskar jag att jag brydde mig mer, men det gör jag inte.

Användarvisningsbild
Mojo Nixon

Inläggav Mojo Nixon fre 29 jan 2010, 00:21

Ditt argument om att Sverige borde styra upp invandrarpolitiken istället för att skänka pengar till Haiti köper jag inte riktigt. Det är nu, den första tiden som situationen är som mest akut för invånarna. Då i stort sett all infrastruktur har förstörts är det ganska förståeligt att folk varken har mat eller vatten och därför kommer att dö inom kort. Men du påstår själv att du inte bryr dig det minsta om folk dör i andra länder så då kanske det argumentet inte väger tungt.
Lite utanför ämnet men; om vi leker med tanken att ditt syskon/familj hade varit där nere, hade du skänkt pengar då?

Självklart har vi saker att förbättra i Sverige och vi lever i ett långt ifrån perfekt samhälle. Dock lever majoriteten av invånarna i Sverige i en någorlunda stabil vardag och har mat för dagen. Jag tycker att det är helt fel att tvinga folk att skänka pengar, det kan man aldrig göra, jag anser att man ska skänka av fri vilja. Dock håller jag fast vid att det är ganska snålt och kallsinnigt att inte visa någon form av stöd.

Intressant att du har den inställningen och jag har mött flera andra som tänker likadant. Kan inte förstå det själv dock men kanske är det en syn som förändras när man möter folk som lever under vidriga förhållanden.
Ironin är död.

Användarvisningsbild
Xerxes
Moderator

Inläggav Xerxes fre 29 jan 2010, 01:09

Mojo Nixon skrev:Ditt argument om att Sverige borde styra upp invandrarpolitiken istället för att skänka pengar till Haiti köper jag inte riktigt. Det är nu, den första tiden som situationen är som mest akut för invånarna. Då i stort sett all infrastruktur har förstörts är det ganska förståeligt att folk varken har mat eller vatten och därför kommer att dö inom kort. Men du påstår själv att du inte bryr dig det minsta om folk dör i andra länder så då kanske det argumentet inte väger tungt.

Det var bara ett exempel på vad som annars skulle kunna göras för pengarna, ingen idé att snöa in sig på det. Nej, jag tycker faktiskt inte att det gör det. Jag gillar inte att jag låter som en känslokall människa, men gällande sådant här får det faktiskt bli så.

Mojo Nixon skrev:Lite utanför ämnet men; om vi leker med tanken att ditt syskon/familj hade varit där nere, hade du skänkt pengar då?

Jag hade gjort allt i min makt för att försöka hjälpa just dem, ja, men annars känns det mest som bortkastade pengar. Att skänka pengar till en välgörenhetsorganisation för att rädda några få personer som man antagligen ändå inte vet vart de befinner sig, om de lever osv, känns lite som att slänga ut massa pengar på en .. ja, jag kommer inte på något rolig/slående liknelse, men poängen är att min hjälp inte skulle nå fram till dem ändå.

Mojo Nixon skrev:Jag tycker att det är helt fel att tvinga folk att skänka pengar, det kan man aldrig göra, jag anser att man ska skänka av fri vilja. Dock håller jag fast vid att det är ganska snålt och kallsinnigt att inte visa någon form av stöd.

Jo, visst vore det fel. Det finns väl egentligen inget tvång att någon ska skänka pengar, men den här kampanjen Aftonbladet körde med känns som indirekt tvång ändå, om man nu ska långdra det. "Alla skänker pengar, vad har DU gjort?"

Mojo Nixon skrev:Intressant att du har den inställningen och jag har mött flera andra som tänker likadant. Kan inte förstå det själv dock men kanske är det en syn som förändras när man möter folk som lever under vidriga förhållanden.

Ja, det är mycket möjligt att jag skulle göra det.
Jag arbetar med människor dagligen, under normala förhållanden, och har inga problem alls då. Jag har dock skrämmande lätt för att distansera mig till sådana här händelser, precis som andra tragiska händelser i min närhet. Vad det beror på vet jag inte.

Användarvisningsbild
Mojo Nixon

Inläggav Mojo Nixon lör 30 jan 2010, 16:38

Ja där ser man. Vi är väl alla formade av omgivning, uppväxt och erfarenheter.
Ironin är död.

Användarvisningsbild
Xerxes
Moderator

Inläggav Xerxes sön 31 jan 2010, 00:40

Mojo Nixon skrev:Ja där ser man. Vi är väl alla formade av omgivning, uppväxt och erfarenheter.

Visst är det så.

Återgå till Medier & journalistik